کانون خبرنگاران نبأ: زهره کریمی یزدی
اظهار کرد: سالهاست که دانشآموزان را با ابزارهای آموزشی قدیمی مشغول
کردهایم و استفاده از تکنولوژی هم آنچنان که باید نتوانسته به امر آموزش
کمک کند، چاره کار استفاده از ابزارهای خلاقانه آموزشی است.
زهره کریمی یزدی، مسئول غرفه خلاقیت و رویش بیست و سومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم در گفتوگو با خبرنگار کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، گفت: آنچه ما در غرفه رویش و خلاقیت ارائه کردیم استفاده از روشهای هنری و خلاقیت برای آموزش و تدریس است.
وی ساخت ابزارهای کمک آموزشی توسط معلمان و دانشآموزان و تهیه لوحهای
آموزشی، پردههای آموزشی دستساز و جذاب را موجب راحتتر و جذابتر شدن
آموزش برای دانشآموزان دانست و عنوان کرد: هنرهای آموزشی برای
دانشآموزان تازگی دارد لذا مفاهیم آموزشی را عمیقتر به دانشآموزان منتقل
میکند.
وی افزود: استفاده کردن از کتاب و پوسترهای سه بعدی و طراحی و اجرای
فعالیتهای هنری کمک قابلتوجهی به تدریس میکند و باعث جذابتر شدن امر
تدریس شده و آن را از یکنواختی در میآورد.در این صورت دانشآموزان توجه
بیشتری به مطالب میکنند و درس را بهتر و زودتر فرا میگیرند.
کریمی یزدی تصریح کرد: بهره بردن از این کتابها باعث شده ساعات آموزش
برای بچهها خیلی ساعات بهتری باشد و کسلکننده نباشد، همچنین توجه
دانشآموزان به کتابخوانی را نیز بیشتر کرده و سختی کتابخوانی را از بین
برده است.
این مدرس و پژوهشگر بیان کرد: فعالیتهای هنری رقابتی است در مقابل
ابزارها و تکنولوژیهایی مثل موبایل و اینترنت که منجر به خشونت و افسردگی
کودکان میشود، این فضاها برای کودکان بسیار جذابتر از تکنولوژیهای مدرن
است.
وی بیان کرد: تکنیکهای خلاقانه برای همه ردههای سنی از سنین پیش از
دبستان تا دبیرستان و حتی برای دانشگاه و بزرگسالان هم قابل استفاده است،
برای ردههای سنی پایینتر کارهای سادهتری باید استفاده شود و بعضی کارها
را معلمان خود میسازند و در ردههای سنی بالاتر نیز مثل مقطع راهنمایی و
دبیرستان دانشآموزان میتوانند همین کارها را به دست خود تولید کنند.
نمونههایی که در غرفه گذاشتیم تحقیق، کارهای علمی و اجرای آن با روشهای
هنری کار نمونه از کار دانشآموزان است.
کریمی گفت: ترویج این نوع کار کمک قابل توجهی به کار تدریس میکند، به
ویژه در توسعه و ترویج امور دینی استفاده از ابزارهای کمک آموزشی از جمله
کتابهای سه بعدی، سیدی و بازیهای گوناگون بسیار شایسته است. متأسفانه
تاکنون به این امر در آموزشهای قرآنی و دینی توجه چندانی نشده است.
این پژوهشگر آموزشی گفت: ما درد زمینه آموزش های قرآنی هنوز از کتابهای
قدیمی و تصاویر خیلی ساده که زیاد جذاب نیستند استفاده میکنیم و البته
هرجا که از ابزارهای مناسب استفاده کردیم موفق بودیم و با استقبال نوجوانان
و کودکان مواجه شدیم و همین امر بازدهی کلاسها را خیلی بالا برده است.
وی در پایان یادآور شد: امروزه باید به جای استفاده از ابزار آموزشی قدیمی
مثل تهیه روزنامه نامهدیواری که جذابیت چندانی ندارد، از ابزارهی دقیق و
خلاقانه استفاده کرد تا دانشآموز بتوانند ذهن خود را تقویت کنند، این کار
اعتماد به نفس دانشآموزان را خیلی بالا میبرد.
علیرضابرومند