گوهرهدایت

سلامتی امام زمان وسلامتی رهبر صلوات

گوهرهدایت

سلامتی امام زمان وسلامتی رهبر صلوات

گزینش ابزارهای آموزشی خلاق راهبرد ترویج آموزش‌های دینی است

شنبه 24 مرداد 1394
سه شنبه 23 تیر 1394 12:24 شماره خبر : 3326809

یک پژوهشگر تکنولوژی آموزش:

گزینش ابزارهای آموزشی خلاق راهبرد ترویج آموزش‌های دینی است

%da%af%d8%b2%db%8c%d9%86%d8%b4-%d8%a7%d8%a8%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4%db%8c-%d8%ae%d9%84%d8%a7%d9%82-%d8%b1%d8%a7%d9%87%d8%a8%d8%b1%d8%af-%d8%aa%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%ac-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%af%db%8c%d9%86%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa

کانون خبرنگاران نبأ: زهره کریمی یزدی اظهار کرد: سال‌هاست که دانش‌آموزان را با ابزارهای آموزشی قدیمی مشغول کرده‌‌ایم و استفاده از تکنولوژی هم آن‌چنان که باید نتوانسته به امر آموزش کمک کند، چاره کار استفاده از ابزارهای خلاقانه آموزشی است.

زهره کریمی یزدی، مسئول غرفه خلاقیت و رویش بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، گفت: آنچه ما در غرفه رویش و خلاقیت ارائه کردیم استفاده از روش‌های هنری و خلاقیت برای آموزش و تدریس است.

وی ساخت ابزارهای  کمک آموزشی توسط معلمان و دانش‌آموزان و تهیه لوح‌های آموزشی، پرده‌های آموزشی دست‌ساز و جذاب را موجب راحت‌تر و جذاب‌تر شدن آموزش‌ برای دانش‌آموزان دانست و عنوان کرد: هنرهای آموزشی برای دانش‌آموزان تازگی دارد لذا مفاهیم آموزشی را عمیق‌تر به دانش‌آموزان منتقل می‌کند.

وی افزود: استفاده کردن از کتاب و پوسترهای سه بعدی و طراحی و اجرای فعالیت‌های هنری کمک قابل‌توجهی به تدریس می‌کند و باعث جذاب‌تر شدن امر تدریس شده و آن را از یکنواختی در می‌آورد.در این صورت دانش‌آموزان توجه بیشتری به مطالب می‌کنند و درس را بهتر و زودتر فرا می‌گیرند.

کریمی یزدی تصریح کرد: بهره بردن از این کتاب‌ها باعث شده ساعات آموزش برای بچه‌ها خیلی ساعات بهتری باشد و کسل‌کننده نباشد، همچنین توجه دانش‌آموزان به کتاب‌خوانی را نیز بیشتر کرده و سختی کتاب‌خوانی را از بین برده است.

این مدرس و پژوهش‌گر بیان کرد: فعالیت‌های هنری رقابتی است در مقابل ابزارها و تکنولوژی‌هایی مثل موبایل و اینترنت که منجر به خشونت و افسردگی کودکان می‌شود، این فضاها برای کودکان بسیار جذاب‌تر از تکنولوژی‌های مدرن است.

وی بیان کرد: تکنیک‌های خلاقانه برای همه رده‌های سنی از سنین پیش از دبستان تا دبیرستان و حتی برای دانشگاه و بزرگ‌سالان هم قابل استفاده است، برای رده‌های سنی پایین‌تر کارهای ساده‌تری باید استفاده شود و بعضی کارها را معلمان خود می‌سازند و در رده‌های سنی بالاتر نیز مثل مقطع راهنمایی و دبیرستان دانش‌آموزان می‌توانند همین کارها را به دست خود تولید کنند. نمونه‌هایی که در غرفه گذاشتیم تحقیق، کارهای علمی و اجرای آن با روش‌های هنری کار نمونه از کار دانش‌آموزان است.

کریمی گفت: ترویج این نوع کار کمک قابل توجهی به کار تدریس می‌کند، به ویژه در توسعه و ترویج امور دینی استفاده از ابزارهای کمک آموزشی از جمله کتاب‌های سه بعدی، سی‌دی و بازی‌های گوناگون بسیار شایسته است. متأسفانه تاکنون به این امر در آموزش‌های قرآنی و دینی توجه چندانی نشده است.

این پژوهشگر آموزشی گفت: ما درد زمینه آموزش های قرآنی هنوز از کتاب‌های قدیمی و تصاویر خیلی ساده که زیاد جذاب نیستند استفاده می‌کنیم و البته هرجا که از ابزارهای مناسب استفاده کردیم موفق بودیم و با استقبال نوجوانان و کودکان مواجه شدیم و همین امر بازدهی کلاس‌ها را خیلی بالا برده است.

وی در پایان یادآور شد: امروزه باید به جای استفاده از ابزار آموزشی قدیمی مثل تهیه روزنامه نامه‌دیواری که جذابیت چندانی ندارد، از ابزارهی دقیق و خلاقانه استفاده کرد تا دانش‌آموز بتوانند ذهن خود را تقویت کنند، این کار اعتماد به نفس دانش‌آموزان را خیلی بالا می‌برد.

علیرضابرومند

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.