گوهرهدایت

سلامتی امام زمان وسلامتی رهبر صلوات

گوهرهدایت

سلامتی امام زمان وسلامتی رهبر صلوات

نحوست عدد13 به واسطه فرهنگ غلط

علیرضا برومند ٰ؛

نحوست عدد13 به واسطه فرهنگ غلط

خلاصه: ولی متأسفانه به واسطه فرهنگ غلطی که سالیان دراز در این مملکت حکومت‌ می‌کرد، این عدد مبارک چهره زشتی پیدا کرده است و اکثر مردم روز سیزده فروردین را در خانه‌ها نمی‌ماندند و دست از کار و کسب می‌کشیدند و برای رفع نحوست خیالی و خرافی آن به صحرا‌ها و باغات و مراکز تفریحی روی می‌آوردند و گاهی هم به معصیت و گناه سرگرم می‌شدند و دست به اعمال زشت و ناپسند و غیرمشروع  و غیر معقول می‌زدند و گویا در این روز برای خود آزادی بیشتری احساس می‌کردند و این روز را بیهوده تلف می‌نمودند.


روز طبیعت یا همان سیزده به در روزی که خانواده‌ها به دامان طبیعت می‌روند تا یک روز به یاد ماندنی را رقم بزنند. اما رقم زدن این روز به یاد ماندنی گاهی نگرانی‌هایی را به همراه دارد. نگرانی هایی از جنس آسیب به طبیعت. شکستن شاخه درختان و آتش زدن آنها، ریختن زباله در دامان طبیعت و از اینگونه کارها.

به همین منظور امسال با هم عهد می بندیم برای رفع این نگرانی‌ها ، هر کدام خود به تنهایی نگهبان طبیعت شهرمان باشیم و از آسیب رسیدن به آن جلوگیری نماییم.

عدد 13

در اذهان بسیاری از مردم، عدد سیزده نحوست دارد و سابقه خوبی ندارد. تا آن اندازه این مطلب در اذهان رسوخ کرده است که حتی مأمورین شماره‌گذاری، از نوشتن عدد سیزده کراهت داشتند و خودداری می‌کردند و بر درب خانه‌ها و مغازه‌ها عدد سیزده را به صورت « 1+12» می‌نوشتند در صورتی که این مطلب هیچگونه مدرک و سندی ندارد و صرفاً یک شایعه بی‌اساس و یک تطیر غیر معقول است.

عدد سیزده از جمله اعدادی است که دچار این گرفتاری شده است در صورتی که روز سیزده رجب یکی از اعیاد بزرگ و مبارک برای جامعه شیعیان است و در آن روز مبارک ولادت با سعادت حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) اتفاق افتاده و این روز به برکت این ولادت از عظمت و مبارکی و میمنت خاصی برخوردار است و اعمال و دعاهای زیادی در این روز وارد گردیده است که مؤمنین انجام می‌دهند.

ولی متأسفانه به واسطه فرهنگ غلطی که سالیان دراز در این مملکت حکومت‌ می‌کرد، این عدد مبارک چهره زشتی پیدا کرده است و اکثر مردم روز سیزده فروردین را در خانه‌ها نمی‌ماندند و دست از کار و کسب می‌کشیدند و برای رفع نحوست خیالی و خرافی آن به صحرا‌ها و باغات و مراکز تفریحی روی می‌آوردند و گاهی هم به معصیت و گناه سرگرم می‌شدند و دست به اعمال زشت و ناپسند و غیرمشروع  و غیر معقول می‌زدند و گویا در این روز برای خود آزادی بیشتری احساس می‌کردند و این روز را بیهوده تلف می‌نمودند. ولی الحمدالله و به برکت پیروزی انقلاب مقدس جمهوری اسلامی ایران و تجدید حیات اسلام در این مملکت آن برنامه‌های زشت و غیر مشروع پایان یافت و آن ورق ننگین و سیاه برچیده شد.

لازم به ذکر است که تفریح و تفرج سالم، از نظر اسلام هیچ‌گونه ممنوعیت و حرمتی ندارد، بلکه مورد تأکید و توصیه ائمه معصومین(علیهم‌السلام) ه بوده است.  روزی را به عنوان سیزده بدر اختصاص دادن و مراسم ویژه در آن روز انجام دادن، ریشه تاریخی در اسلام ندارد و در صورتی که موجب حرام و یا مقدمه آن باشد، باید از آن اجتناب و دوری کرد.

ولی برادران و خواهران حزب‌اللهی در آن روز با چنین جریاناتی برخورد کردند و نمونه‌هایی از اعمال گذشته را دیدند در مقام نصیحت و ارشاد برآیند وبا ملایمت امر به معروف و نهی از منکر کنند که خداوند یاور ناصران دین است.

به قلم علیرضا برومند 


 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.